Een kleine verandering kan grote gevolgen hebben, maar zie je gemakkelijk over het hoofd. Door jouw goede observatie kun je hier goed op inspelen. Het maakt werkzaamheden efficiënter en makkelijker.
Het valt ons op dat in de zorg wel wordt waargenomen en geobserveerd, maar dat het niet altijd duidelijk is hoe je met die ervaring om moet gaan. Door deze training geven wij tips en tricks om hiermee om te gaan. Bovendien presenteren wij in deze training iets wat veel in de politiewereld gebruikt wordt: de Doel Aanpak Analyse.
Daarnaast is het rapporteren van een zorgmoment erg belangrijk. Wanneer goede observaties zijn uitgevoerd in een zorgmoment zal de rapportage concreter worden. Dit geeft meer motivatie om op elkaar terug te rapporteren. Dit zorgt weer voor verbetering van de kwaliteit.
Maar wat is een Doel Aanpak Analyse?
Om de doelmatigheid van de zorg en de zelfreflectie van de zorgmedewerkers te borgen hebben we de Doel Aanpak Analyse naar de zorg gehaald. De Doel Aanpak Analyse kan op heel veel manieren worden ingezet en komt van oorsprong uit de politiewereld.
Wij passen deze analyse toe in de zorg van een cliënt, maar ook op het eigen handelen. We merken dat de Doel Aanpak Analyse een goede aanvulling is op de dagelijkse werkzaamheden.
Heeft u interesse in de training Waarnemen, Observeren en Communiceren? Reserveer de training dan direct!
Deze training geeft mensen handvaten om hun werk beter uit te voeren. Wij merken dat mensen met behulp van deze training hun werk efficiënter uitvoeren. Dit scheelt niet alleen in tijd, ook de kwaliteit van het werk is beter. Bovendien wordt het team hechter en sterker.
Omdat het onze medewerkers en cliënten goed heeft geholpen, willen we deze training voor iedereen toegankelijk maken. Op die manier kunnen we de zorg in Nederland beter maken dan deze nu al is.
Praktijkvoorbeeld:
Bij grote zorgvragen worden sommige handelingen vergeten. Misschien ligt het aan de werkdruk of het verloop van de dag. We zien echter dat het vaak te maken heeft met waarnemen, observeren en communiceren. Wij vroegen deze zorgverlener te werken via de Doel Aanpak Analyse.
Binnen twee weken hebben wij goed resultaat gezien en werd er gestructureerder gewerkt. De zorgverlener kon haar werk efficiënter uitvoeren, had meer plezier in haar werk en voerde handelingen beter uit. Ze kreeg daarnaast meer positieve reacties van cliënten.
Het brengt meer positiviteit voor zowel de zorgverlener als de cliënt!
In deze training maken we gebruik van de systematiek van CanMEDS. Door deze competentie is een zorgverlener toegerust met voldoende kennis en vaardigheden om goed te functioneren in de praktijk.
In deze training komt heel veel aan bod waar je in de praktijk ook mee te maken zult krijgen. Je kunt hierbij denken aan: Ziektebeelden en beperkingen, zelfmanagement, ondersteuning en begeleiding.
In de training is communicatie een groot deel. We gaan in op de volgende onderdelen: Verbale communicatie, non-verbale communicatie, rapporteren, het geven en ontvangen van feedback, omgaan met kritiek.
Het goed samenwerken is belangrijk. Daarom hebben wij het extra over: Rapporteren, respecteren, begrijpen, groepsdynamiek.
Om je doel te kunnen behalen heb je kennis en wetenschap nodig. Met deze reden gaan wij in op de volgende onderwerpen: Het toepassen van de doel aanpak analyse, het verschil tussen waarnemen en observeren en het inzetten hiervan, het toepassen van de feedback methode van Pendleton.
In de zorg heb je altijd met mensen te maken. We gaan in op de volgende onderdelen: Preventie, voorlichting, bemoeizorg.
Door deze training geven wij zorgverleners handvaten hun werk gemakkelijker uit te kunnen voeren. De samenwerking binnen een team zal worden gestimuleerd door alle handvaten. Dit zorgt ervoor dat een team meer gestructureerd te werk kan gaan.
Door de handvaten uit deze training kunnen zorgverleners meer kwaliteit bieden. Dit omdat zij een bepaalde structuur voor zichzelf kunnen ontwikkelen. Zij kunnen hierdoor nog professioneler hun werk doen. Je kunt namelijk een discussie of incident voor zijn wanneer je hierop anticipeert en observeert. Daarnaast is het belangrijk dat je de kracht van de communicatie kent en dit op de juiste manier in weet te zetten.
Heeft u interesse in de training Waarnemen, Observeren en Communiceren? Reserveer de training dan direct!
De training Waarnemen, Observeren en Communiceren wordt gegeven door drie instructeurs met een politieachtergrond. Er kunnen maximaal 30 trainees aansluiten. Het is een interactieve training waarbij de trainees actief meedoen. Zo starten we met een quiz waardoor we goed kunnen zien hoe ver iemand al is in deze materie. Pas na de quiz zal de training daadwerkelijk starten.
In deze training zullen we ook veel rollenspellen spelen zodat iedereen het aan de praktijk kan linken. In deze interactieve training zullen we inzoomen op de volgende punten:
De training heeft de volgende indeling:
De training zal bij voorkeur bij u op locatie worden gegeven. Dit in verband met oefeningen over het Waarnemen en Observeren.
Heeft u interesse in de training Waarnemen, Observeren en Communiceren? Reserveer de training dan direct!
Wij kunnen natuurlijk een hoop vertellen over het nut van Waarnemen, Observeren en Communiceren, maar een praktijkoefening maakt het gelijk duidelijk.
Laat iemand vijftien willekeurige producten op tafel neerleggen. Observeer deze artikelen goed. Je hebt hiervoor vijf seconden de tijd. Na deze vijf seconden sluit je je ogen. De andere persoon haalt nu twee producten weg.
Weet jij welke producten dit zijn?
Wat heeft dit met zorg te maken?
Het is belangrijk scherp te zijn op zeer kleine veranderingen. Iedere verandering kan namelijk zeer grote gevolgen hebben.
Voorbeeld: Iemand heeft een nieuwe douchemat gekocht. Wanneer dit opvalt kun je controleren of hier wel een goede antislip onder is bevestigd.
Op deze manier voorkom je een mogelijke valpartij.
Wanneer je het niet ziet kan het zomaar gebeuren dat de douchemat geen antisliplaag heeft. De gevolgen kunnen dan groot zijn.
Lees hier meer over de Waarnemen, Observeren en Communiceren (WOC) training.